مجازات فک پلمپ

مجازات فک پلمپ

مجازات فک یا دستخوردگی پلمپ هایی که گمرک بر کانتینر های حامل کالای ترانزیتی می زند چیست؟

آیا اثبات فک انواع پلمپ و چسباندن پلمپ مجدد ، موجب می شود کالا قاچاق تلقی شود ؟

بر اساس قانون حمل و نقل و عبور کالاهای پلمپ شده خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ، فک پلمپ و بازرسی محموله در بین راه از سوی مامورین انتظامی صرفا با حضور نماینده نزدیکترین گمرک و تنظیم صورتجلسه امکان پذیر خواهد بود که چنانچه مورد مشکوکی مشاهده نشود ، دوباره گمرک توسط یکی ازانواع پلمپ(پلمپ پلاستیکی،پلمپ کنتور،پلمپ بکسلیو … ) و با درج مشخصاتپلمپجدید در صورتجلسه اجازه ادامه مسیر داده می شود و افراد اعم از رانندگان و صاحبان کالا و نمایندگان شرکت های حمل و نقل مجاز به فک پلمپ الصاقی بر کالاها نمی باشند و در صورت ارتکاب ، طبق قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب کیفری قرار می گیرند .

قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد : ((هر گاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی پلمپ شده باشد و کسی عالما و عامدا آنها را بشکند یا محو نماید یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستنپلمپتلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد .

در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم می شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه یا حداکثر ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود . )) اقداماتی که منجر به دستیابی به کالا بدون فک انواع پلمپ گردند مانند درآوردن لولاهای درب کانتینر و پاره کردن سیم و چادر و درآوردن تخته ای کف کامیون و کانتینر و … در حکم فک پلمپ می باشد .

فک پلمپ موجب نمی گردد کالا ، قاچاق تلقی شود بلکه در مورد کالای ترانزیت خارجی باید ثابت شود کالای ترانزیتی کلا و جزئا تخلیه یا تعویض شده است .

طبق قانون اگر پلمپ گمرکی عمدا شکسته شده باشد و دخل و تصرف در کالای عبوری خارجی شده باشد با مرتکب یا مرتکبین طبق قانون راجع به مجازات قاچاق رفتار می شود . دستخوردگیپلمپها ، قابل تعقیب کیفری نیست اما ممکن است موجب ظن قوی بر وقوع قاچاق گردد که بازرسی و ارزیابی دقیق کالا را در پی خواهد داشت.

فرم سفارش و تماس با ما
بـرای سـفـارش انـواع پـلـمـپ و هـمـکـاری بـا شـرکـت ، بـا کـارشـنـاسـان مـا در تـمـاس بـاشـیـد.