پلمپ گوش دام

پلمپ گوش دام 

با توجه به اینکه جابه جایی و نگه داری دام های سبک و سنگین باید به صورت کاملا بهداشتی و زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور انجام می گیرد. استفاده از پلمپ های گوش دام امری مهم می باشد .بر این اساس سازمان دامپزشکی به منظور تسهیل در امر شناسایی و رعایت اصول بهداشتی استفاده از پلاک گوش لیزری بارکددار را  مقرر داشته است و سریال این بارکد ها در سامانه مکانیزه سازمان دامپزشکی ثبت می گردد.

پلاک گوش گوسفندان

روشی جهت تعیین هویت دام به‌خصوص گوسفند، استفاده از پلاک گوش است. باید توجه داشت که دو دسته پلاک بزرگ و کوچک وجود دارند که استفاده از هر کدام باید بر اساس شرایط انجام شود. برای مثال استفاده از پلاک کوچک باعث خواهد شد که برای خواندن اطلاعاتِ دام مورد نظر نیاز باشد که حتماً آن را مهار کرده و از فاصله نزدیک پلاک را مطالعه کرد؛ ولی پلاک‌های بزرگ این مشکل را نداشته و بدون این‌که نیاز باشد تا دام مهار شود، می‌توان اطلاعات روی ‌آن را مطالعه کرد.

اطلاعات مختلفی را می توان بر روی پلاک گوش دام ثبت نمود شامل:  شماره دام، اسپرم، مادر و سال تولد

همچنین پلمپ های گوش دام را می توان برای اهداف زیر استفاده کرد:

مشخص کردن جنسیت دام

می توانید برای مثال پلاک دام های نر را بر روی گوش چپ و پلاک دام های ماده را روی گوش راست نصب کنید. در این حالت و در حین حرکت دام ها به راحتی می توانید دام ها را شناسایی کنید.
با این روش نیازی به اتلاف وقت، مهار کردن دام ها، آلوده کردن دست ها برای شناسایی جنسیت دام ها نیست.

تعیین سن دام ها

نیازی نیست دام ها را مهار کنید، دندان های آن ها را برای تعیین سن بشمارید و سپس برای نگهداری و یا حذف آنها تصمیم گیری نمایید. شماره گوش این نیاز شما را به دو روش برطرف می سازد برای این کار میتوانید از رنگ ها یا اعداد خاص برای هر سال استفاده نمایید.

 

مشخص کردن قوچ ها و میش های اصلی گله

در این حالت با نوشتن نام دام ها بر روی پلاک و یا استفاده از پلاک دوم رنگی می توانید این دام ها را سریع تر شناسایی و مدیریت کنید.

شناسایی فرزندان تک، دوقلو و یا سه قلو

در این روش شناسایی بدون نیاز به نرم افزار و یا برگه ثبت مشخصات دام، می توانید دام مورد نظر را برای فروش یا نگهداری انتخاب کنید. برای این منظور روش مشخصی برای پلاک زنی در نظر بگیرید و در طی سالهای پرورش دام آن را تکرار کنید. برای مثال رنگ بنفش برای دوقلو ها و رنگ نارنجی برای سه قلو ها

شناسایی دام های مشکل دار

در این روش دام های دارای مشکل پا، ورم پستان، مشکلات پستانی و مبتلا به انواع بیماری ها برای فروش و ارسال به کشتارگاه سریعتر شناسایی می شوند. در این روش می توانید از پلاک رنگی برای شناسایی دام مبتلا استفاده کنید (مانند رنگ قرمز) و یا از تکه بردار برای این منظور بهره بگیرید

پلاک گوش ها با رنگهای مختلفی تولید می شوند و می توان برای گروه بندی و تشخیص سریعتر دام ها از آنها بهره برد.

پلاک گوش دام برای دام های سبک و سنگین  از قبیل گاو، گوسفند، بز و شتر مرغ و … قابل استفاده می باشد. با استفاده از  پلاک های گوش لیزری می توان از انتقال بیماری ها از دام به انسان نیز جلوگیری کرد و برنامه های مدیریتی در دام ها را بطور دقیق کنترل نمود.

مطابق با استاندارد های روز دنیا

فرم سفارش و تماس با ما
بـرای سـفـارش انـواع پـلـمـپ و هـمـکـاری بـا شـرکـت ، بـا کـارشـنـاسـان مـا در تـمـاس بـاشـیـد.